תקציר לכנס הארצי השישי בנושא הטיפול באדם עם פיגור שיכלי "של מי החיים האלה?" שנערך ב-22.06.09
בשיטת ה"הוראה אינטואיטיבית מעצימה" (שיטת האם) לומדים ורוכשים אנשים עם פיגור/מוגבלות שכלית כלים להנחיה קבוצתית מוסיקלית. המרחב הכיתתי הופך בעצם לסמינר למורים בזעיר אנפין ובו נלמדים יסודות ההוראה וההנחיה, אופן עמידה מול כיתה, שפת גוף של המורה, כישורי שפה ודיאלוג ונתינת וקבלת משוב.
עצם הישיבה בכיסא של המורה והאצלת הסמכות להפעלת וניהול הכיתה מפגישה את האדם עם הפיגור שיכלי (וכל אחד) עם יכולות ועוצמות שטרם הכיר שלא ידע שטבועות בו.
בדרך זו נוצר משוב וחיבור ייחודי בינו לבין שאר חברי הכיתה (משוב חיצוני) והיוודעות לעוצמתו וליכולתו לקחת אחריות על חייו ולבחור (משוב פנימי).
ה"תלמיד מורה" רואה עצמו לראשונה דרך משקפיים של מנחה קבוצה ובאורח ספונטני ומעצם קבלת התפקיד הוא מגלה בעצמו יכולות נסתרות שטרם הכיר.מצד שני הוא או היא מקבלים הידהוד קבוצתי מיידי לעוצמה שלו שכרגע התגלתה.
הבסיס המעשי של השיטה הוא פשוט ביותר. המורה (מי שמלמד את השיטה ומי שלומד אותה). מתחיל בהנחייה פשוטה של "קודם אני ואח"כ אתם" ואח"כ שואל "אתם מוכנים?". מיד לאחר קבלת ה"כן" הוא מקיש על ברכיו תבנית מקצב בסיסית של ארבע פעמות והקבוצה חוזרת אחריו.
לאחר מס' פעמים שעושים את הפעילות הזו עם כל הקבוצה. המורה עושה אותה לחוד עם כל אחד מהנוכחים בקבוצה. כך ששאר חברי הקבוצה לומדים לשמור על עירנות ודריכות ולחכות בסבלנות לתורם.
הפעילות הזאת כל כך פשוטה שכמעט כל אחד ובכל מצב מנטלי או רגשי יכול לבצע אותה והיא מהנה גם ללא קשר לגיל. כל אחד נהנה מזה.
הפשטות היא גם בעצם ההנחייה של התרגיל הזה. ההנחייה בנויה ככה שאפילו אנשים עם קשיים שפתיים או מוטוריים יכולים להנחות אותה.
הרעיון התאורטי שעומד מאחורי השיטה הוא שההוראה היא עניין אינטואיטיבי ואין צורך ללמדה אלא בעיקר לאפשר אותה ואת ביטויה. כמו כן שההוראה איכות שקיימת בכל אחד ללא הבדלים מנטליים, אישיותיים כאלו או אחרים, ומעבר לעניין הטכני היא רצון פנימי עמוק שיודע לבטא את עצמו כאשר מקבל את הסביבה ואת התמיכה הנכונה.
במפגש שייערך בכנס ידונו גם סוגיות סביב הקשר בין המורה לתלמיד, הפחד מאיבוד השליטה ע"י העברת הסמכות לאחר, מציאת הדמיון בין בעל הסמכות למקבל הסמכות והפחד הקשור מדמיון זה. הקושי בהאצלת סמכות ועניין הסמכות בין בעל המקצוע (מורה, עו"ס, מנהל,רופא) לבין הדייר, מטופל ולקוח סביב הגדרת התפקיד של כל אחד.
מטרה נוספת של שיטה זו באה להעניק לאוכלוסיית הפיגור שכלי אפשרויות מקצועיות בתחום ההוראה וההנחיה, אפשרויות שטרם היו פתוחות עבור אוכלוסייה זו.
חלקו הראשון של המפגש יהווה סדנא חויתית מוסיקלית שתועבר ע"י בוגרי השיטה שצברו ניסיון רב בהדרכה והוראה ואך הוכשרו להדריך מדריכים בשיטה זו.
----------------------------
ניר אהרוני
מורה למוסיקה ומנחה ארצי למוסיקה ומחשבים מטעם אקים - המחלקה לתרבות הפנאי ומשרד הרווחה והשרותים החברתיים. (נכון ל - 2009)
מפתח שיטת ה\"הוראה אינטואיטיבית מעצימה\"
בשיטת ה"הוראה אינטואיטיבית מעצימה" (שיטת האם) לומדים ורוכשים אנשים עם פיגור/מוגבלות שכלית כלים להנחיה קבוצתית מוסיקלית. המרחב הכיתתי הופך בעצם לסמינר למורים בזעיר אנפין ובו נלמדים יסודות ההוראה וההנחיה, אופן עמידה מול כיתה, שפת גוף של המורה, כישורי שפה ודיאלוג ונתינת וקבלת משוב.
עצם הישיבה בכיסא של המורה והאצלת הסמכות להפעלת וניהול הכיתה מפגישה את האדם עם הפיגור שיכלי (וכל אחד) עם יכולות ועוצמות שטרם הכיר שלא ידע שטבועות בו.
בדרך זו נוצר משוב וחיבור ייחודי בינו לבין שאר חברי הכיתה (משוב חיצוני) והיוודעות לעוצמתו וליכולתו לקחת אחריות על חייו ולבחור (משוב פנימי).
ה"תלמיד מורה" רואה עצמו לראשונה דרך משקפיים של מנחה קבוצה ובאורח ספונטני ומעצם קבלת התפקיד הוא מגלה בעצמו יכולות נסתרות שטרם הכיר.מצד שני הוא או היא מקבלים הידהוד קבוצתי מיידי לעוצמה שלו שכרגע התגלתה.
הבסיס המעשי של השיטה הוא פשוט ביותר. המורה (מי שמלמד את השיטה ומי שלומד אותה). מתחיל בהנחייה פשוטה של "קודם אני ואח"כ אתם" ואח"כ שואל "אתם מוכנים?". מיד לאחר קבלת ה"כן" הוא מקיש על ברכיו תבנית מקצב בסיסית של ארבע פעמות והקבוצה חוזרת אחריו.
לאחר מס' פעמים שעושים את הפעילות הזו עם כל הקבוצה. המורה עושה אותה לחוד עם כל אחד מהנוכחים בקבוצה. כך ששאר חברי הקבוצה לומדים לשמור על עירנות ודריכות ולחכות בסבלנות לתורם.
הפעילות הזאת כל כך פשוטה שכמעט כל אחד ובכל מצב מנטלי או רגשי יכול לבצע אותה והיא מהנה גם ללא קשר לגיל. כל אחד נהנה מזה.
הפשטות היא גם בעצם ההנחייה של התרגיל הזה. ההנחייה בנויה ככה שאפילו אנשים עם קשיים שפתיים או מוטוריים יכולים להנחות אותה.
הרעיון התאורטי שעומד מאחורי השיטה הוא שההוראה היא עניין אינטואיטיבי ואין צורך ללמדה אלא בעיקר לאפשר אותה ואת ביטויה. כמו כן שההוראה איכות שקיימת בכל אחד ללא הבדלים מנטליים, אישיותיים כאלו או אחרים, ומעבר לעניין הטכני היא רצון פנימי עמוק שיודע לבטא את עצמו כאשר מקבל את הסביבה ואת התמיכה הנכונה.
במפגש שייערך בכנס ידונו גם סוגיות סביב הקשר בין המורה לתלמיד, הפחד מאיבוד השליטה ע"י העברת הסמכות לאחר, מציאת הדמיון בין בעל הסמכות למקבל הסמכות והפחד הקשור מדמיון זה. הקושי בהאצלת סמכות ועניין הסמכות בין בעל המקצוע (מורה, עו"ס, מנהל,רופא) לבין הדייר, מטופל ולקוח סביב הגדרת התפקיד של כל אחד.
מטרה נוספת של שיטה זו באה להעניק לאוכלוסיית הפיגור שכלי אפשרויות מקצועיות בתחום ההוראה וההנחיה, אפשרויות שטרם היו פתוחות עבור אוכלוסייה זו.
חלקו הראשון של המפגש יהווה סדנא חויתית מוסיקלית שתועבר ע"י בוגרי השיטה שצברו ניסיון רב בהדרכה והוראה ואך הוכשרו להדריך מדריכים בשיטה זו.
----------------------------
ניר אהרוני
מורה למוסיקה ומנחה ארצי למוסיקה ומחשבים מטעם אקים - המחלקה לתרבות הפנאי ומשרד הרווחה והשרותים החברתיים. (נכון ל - 2009)
מפתח שיטת ה\"הוראה אינטואיטיבית מעצימה\"